Sivukartta

Pelityyli

Tämä peliohje on tarkoitettu selventämään pelityyliä, jota toivoisimme käytettävän pelissä. Tarkoitus ei ole rajoittaa tai kontrolloida vaan antaa suuntaviivoja. Ohjeet voivat vaikuttaa itsestäänselvyyksiltä, mutta haluamme silti tuoda ne selkeästi esiin.

1. Tue toisen pelaamista.

Tässä pelissä on tarkoitus pelata yhdessä luoden ja muiden pelaamista tukien. Haluamme välttää kilpailua tai vastakkainasettelua pelaajien välillä, vaikka sellainen olisikin hahmojen välillä. Kunkin pelaajan on toivottavaa pelata oman hahmonsa lisäksi myös reaktioita muiden hahmoihin sen mukaan, mikä toisen hahmon konsepti on. Esimerkiksi kuulustelutilanteessa kuulusteltavan on pelin puitteissa koko lailla mahdotonta puristaa tietoa ulos kuulusteltavasta, mikäli kuulusteltavan pelaaja haluaa pitää tiedon salassa. Tällöin kuulusteltavan tulisi tukea kuulustelijan hahmoa esim. murtumalla jossain vaiheessa kertomaan kaiken mitä häneltä vaaditaan. Toinen esimerkki: vaikka suuttuneen peikon pelaaja ei olisi pelottava tyyppi, hänen hahmonsa todennäköisesti on, ja muiden pelaajien tehtävänä on reagoida sen mukaisesti. Kolmas esimerkki: suuttuneen peikon pelaaja tai aseen omistava pelaaja harkitsee tarkkaan hahmonsa fyysisen ylivoiman käyttöä toiseen hahmoon, sillä hän kunnioittaa toisen pelaajan halua pelata suhteellisen toimintakykyistä ja elossa olevaa hahmoa vielä jatkossakin.

2. Rakenna yhteistä illuusiota.

Pelissä pyrimme siihen, että niin pelaajat kuin pelinjohtokin pyrkivät yhdessä luomaan illuusion pelimaailmasta. Tarkoitus on saada kaikkien osallistujien luovuus valjastettua yhteiseen käyttöön. Illuusiot ovat herkkiä, siksi

    a) pidä peliä koskeva tieto itselläsi. Älä lörpöttele salaisuuksia eteenpäin ja pilaa muiden pelikokemusta.
    b) yhteisen illuusion sarkastinen pilkkaaminen ja oksan sahaaminen on epäsuotavaa. Uskottavuus on vaikeaa mikäli sitä aktiivisesti koetellaan pilkkaamalla.
    c) tulkitse asiat illuusion kannalta suotuisasti. Mikäli jokin asia vaikuttaa epäuskottavalta, epäloogiselta tai typerältä, koeta keksiä sille jokin uskottava selitys ja tulkinta.

3. Ole uskollinen hahmolle, mutta jousta jos draama sitä vaatii.

Lähtökohtana on hahmoon eläytyminen ja hahmologiikan noudattaminen. On suotavaa ottaa huomioon myös kohtauksen ja pelin jatkumo ja tarina. Usein näiden yhdistäminen onnistuu luontevasti valitsemalla sopiva vaihtoehto hahmon toimintavaihtoehdoista, mutta joskus saattaa olla tarpeen hieman joustaa hahmon logiikasta draaman nimissä. Ehkä hahmollasi oli huono päivä eikä itsekään tiedä mikä häneen meni, tai hän myöntää avoimesti mokanneensa, tai mitä vain.